De vijf daltonwaarden zijn onze kernwaarden. We leggen graag uit wat deze waarden betekenen, hoe we dit vormgeven in ons onderwijs en hoe we deze kernwaarden delen met onze leerlingen.  

 

Voor onze leerlingen: We leren van elkaar door samen te werken en houden rekening met elkaar.  

Samenwerken  

Niet iedereen is of denkt hetzelfde. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zo jong mogelijk een start maken met het leren samenwerken, ook met klasgenoten die niet direct eigen vriendjes of vriendinnetjes zijn. Later in de maatschappij zullen ze ook met veel verschillende mensen moeten werken en leven. Door verschillende coöperatieve werkvormen in te zetten gedurende de dag gebeurt dit op een speelse manier.  


 

Vrijheid en verantwoordelijkheid  

Wij stimuleren onze leerlingen om hun taakwerk zelf te organiseren. Natuurlijk gebeurt dit binnen kaders, zoals de hoeveelheid tijd die een kind eraan besteed en de werkverzorging. Vrijheid betekent dus niet dat de leerlingen carte blanche krijgen: we spreken van vrijheid in gebondenheid. De leerkracht begrenst en onderzoekt tegelijkertijd of die grens opgerekt kan worden. Het ervaren van vertrouwen speelt hierbij een centrale rol.  

 

Voor onze leerlingen: We kiezen zelf en zijn verantwoordelijk voor onze eigen keuzes.


 

Voor onze leerlingen: We denken na over ons eigen gedrag en ons eigen werk.  

Reflectie  

Reflecteren is terugdenken en overzien, nadenken over jezelf, je gedrag of een activiteit. Doel van het reflecteren is het vergroten van begrip en inzicht en het verbeteren van je gedrag. Reflecteren op het leerproces kan de leerlingen helpen om effectiever te leren en om de leerstof beter te onthouden. Niet alleen de leerlingen maar ook de leerkracht reflecteert continu op het onderwijs op school.  


 

Zelfstandigheid  

De kernwaarde zelfstandigheid houdt in dat leerlingen dat wat ze zelf kúnnen, ook zelf dóen. Daar hoort bij dat ze zelf hun taak plannen. Samen met de leerkracht bekijkt de leerling of het leerproces voldoende is. De keuzevrijheid dwingt een leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor zichzelf effectief en verantwoord zijn.  

 

Voor onze leerlingen: We proberen zoveel mogelijk zelfstandig te werken en onze problemen zelf op te lossen.


 

Voor onze leerlingen: De weektaak helpt ons om gericht aan onze doelen te werken.  

Effectiviteit  

Wij organiseren ons onderwijs zo effectief en doelmatig nodig. Ook onze leerlingen leren dit: zij leren voor zichzelf doelen op te stellen en werken op die manier doelgericht aan nieuwe kennis en vaardigheden.