Passend onderwijs of inclusief onderwijs zijn twee termen die hetzelfde betekenen. Het betekent voor ons: goed onderwijs bieden aan álle kinderen.
Op onze school ontvangen alle leerlingen de begeleiding en ondersteuning die zij nodig hebben. Voor veel kinderen is basisondersteuning voldoende. Sommige leerlingen hebben aangepaste of extra ondersteuning nodig. Passend onderwijs of inclusief onderwijs zijn twee termen die hetzelfde betekenen. Het betekent voor ons: goed onderwijs bieden aan álle kinderen. We zorgen daarbij als school voor goed geschoolde leerkrachten, een prettige leeromgeving voor alle kinderen en we werken goed samen met de ouders. Passend of inclusief onderwijs valt daarom niet direct op binnen de school, maar het is er wel. Het begint bij de leerkrachten die goed kijken en volgen wat een kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Als ze zien dat het leren moeilijk gaat, of ze merken dat een kind dreigt vast te lopen, dan zorgen we er samen voor dat er passende hulp en ondersteuning komt. Wat we daarvoor organiseren binnen school en soms ook erbuiten hoort bij passend of inclusief onderwijs.

Zo herken je passend onderwijs in onze school 

Bij ons in de school herken je passend onderwijs bijvoorbeeld aan het volgende: 

  • extra hulp voor een kind door een begeleider voor leerproblemen en/of sociale/ gedragsproblematiek 
  • een plan voor een kind dat we een arrangement noemen 
  • een robot in de klas voor een ziek kind dat vanuit huis de les volgt 
  • een uitnodiging voor een ondersteuningsteam over je kind 
  • we laten een onderzoek naar intelligentie van een kind doen 
  • de leerkracht noteert informatie over de ondersteuning aan een kind in ParnasSys 
  • een apart lesprogramma voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn, via de Ruimte (intern) of Day a 5 Week School (extern) 

Lees meer over ons passend en inclusief onderwijs in ons schoolondersteuningsprofiel. 

Kindcentrum Sarphati

Ondersteuning die wij bieden 

 

Rekenen 

Verlengde instructie in de klas, RT in een klein groepje door externe rekenspecialist, uitdaging in de klas door middel van rekensprinter, indien nodig kan een kind aan een eigen leerlijn rekenen werken. 
 

Lezen  

Verlengde instructie in de klas, RT in een klein groepje, individuele RT met het programma BOUW. 
 

Taal 

Verlengde instructie in de klas, RT (remedial teaching) in een klein groepje, taalondersteuning voor de kinderen uit groep 1 t/m 3 door de leerkracht ondersteuner. RT spelling in een klein groepje, we werken regelmatig samen met specialisten van Kentalis ten behoeve van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. 

 

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling 

We werken van groep 1 tot en met 8 met de methode KiVa. Dit is een preventief programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Dit aanbod geldt voor alle leerlingen, meer informatie vindt u elders in deze schoolgids. Een aantal leerlingen krijgt individuele begeleiding op sociaal-emotioneel gebied. Dit wordt verzorgd door diverse externe specialisten. 

 

Werkhouding, taalaanpak en gedrag 

We zijn een Daltonschool en werken aan werkhouding, taakaanpak en gedrag door middel van de Daltonmethodiek. Dit zit in ons onderwijs verweven. Daarnaast werken we schoolbreed aan Gedrag is een vak. Dit betekent dat wij bepaalde gedragsafspraken met elkaar hebben gemaakt. 

 

Motorische en lichamelijke ontwikkeling 

De gymdocent neemt een motorische remedial teaching screening af. Indien nodig geeft de gymdocent MRT. Ook werken wij regelmatig samen met specialisten zoals oefentherapeuten. 

Medisch handelen en persoonlijke verzorging 

Wij vragen de ouders naar eventuele medische bijzonderheden van hun kinderen, zodat wij daarmee rekening kunnen houden. Indien nodig werken wij samen met ouders en behandelaar. 

Praktisch leren 

Het Doelab is voor kinderen die het best praktisch leren. Doelab biedt passend onderwijs voor deze leerlingen. De lessen zijn een combinatie van praktisch leren en mindsettraining waarbij de leerdoelen zijn aangepast op niveau en competentie.  

Extra uitdaging 

Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij de Day a Week School. De Day a Week School stimuleert de ontwikkeling van cognitieve talenten bij leerlingen met een sterk analyserend en creatief denkvermogen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat het reguliere onderwijs hen kan bieden.