Kindcentrum Sarphati

Daltononderwijs gaat uit van vertrouwen. Het gaat verder dan een onderwijsmethode: het is een manier van leven, ontwikkeld door Helen Parkhurst. Een beroemd citaat van haar is: ‘De echte taak van de school is niet om de leerlingen aan vooropgezette ideeën te binden, maar om ze de vrijheid te geven eigen ideeën te ontdekken.’ Om daltononderwijs te mogen bieden, voldoen wij aan strenge criteria van de Nederlandse Dalton Vereniging. 

Als daltonschool hanteren wij een aantal uitgangspunten voor het onderwijs die in ieder leerjaar terugkomen. Ze vormen de basis van ons onderwijs


 

Werken met een dag- en weektaak  

Zelfstandig werken begint bij ons in groep 1 van de onderbouw. Alle leerlingen kunnen in de onderbouw iedere dag via het digikeuzebord kiezen in welke thematische hoek ze spelend willen leren. Ze werken daarnaast met ontwikkelingsmaterialen uit de verschillende kasten en in de hoeken. Vanaf groep 2 werken de leerlingen met een dagtaak. Hierop plannen ze per dag welke taak ze uitvoeren. Vanaf groep 3 werken de leerlingen met een weektaak. Ze moeten verschillende opdrachten zelfstandig plannen en maken en ze leren daardoor ook om te gaan met uitgestelde aandacht en samenwerken.

 

Onderwijsfaciliteiten

Onze twee schoolgebouwen beschikken over goede faciliteiten die het mogelijk maken om een rijk onderwijsaanbod te geven. We hebben een mooie gymzaal met een multiball-bord en een fijn speellokaal voor de kleuters. Onze twee schoolpleinen zijn afgesloten van de straat. Het zijn veilige en beschutte speelpleinen waar de natuur volop de ruimte krijgt en waar kinderen in verschillende hoeken kunnen spelen. Voor de kleuters is er een overzichtelijk, knus plein; voor de groepen 3 t/m 8 beschikken wij over een zeer ruim plein. Verder heeft onze school een eigen bibliotheek met een gevarieerd aanbod aan boeken.  

Thematisch werken 

In alle groepen werken we thematisch met de BLINK-methode. Dit doen we bij de vakken lezen en wereldoriëntatie. Kinderen leren een bepaalde periode rondom een actueel thema en doen actief mee door vragen te stellen, te onderzoeken en samen te werken. De thema’s sluiten aan bij hun belevingswereld, waardoor ze gemotiveerd zijn en de lesstof beter begrijpen. 

 

Groepsindeling

Op onze school delen wij de groepen in op basis van de leeftijd van onze leerlingen. Dit heet formeel ‘leerstofjaarklassen’. In sommige gevallen vormen we combinatiegroepen, waarbij twee leerjaren een groep vormen.